Functional training

Functional training

Functional training is een training in kleine groepen.

Het hele lichaam wordt getraind in een korte tijdsduur van 35 a 45 minuten. Je traint kracht, snelheid, stabiliteit en flexibiliteit. Bij veel oefeningen wordt gebruik gemaakt van het eigen lichaamsgewicht, maar daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van een speedladder, powerbags, battle ropes, bokszak, speedropes (springtouw), kettlebells, pul-up bar en dumbells.

Hoe verloopt de training?
In een cirkelvorm zijn de verschillende attributen geplaatst. Bij ieder attribuut is een exercise toegewezen en deze dien je 45 seconden lang uit te voeren. Na deze 45 seconden heb je 15 seconden de tijd om je te verplaatsen naar de het volgende attribuut. Zodra alle je alle attributen hebt uitgevoerd is er een korte rust van 60 seconden. Daarna beginnen we weer met een nieuwe set, dit doen we in totaal 4 tot 6 keer.

Een voorbeeld (dit wijzigt regelmatig):
Speedladder -> Row exercise -> Squats met powerbag -> Touwtje springen -> Battle ropes -> Bokszak workout -> Pull-up bar.

De kracht en conditie gaat snel vooruit en er is een hoge calorieverbranding. Functional training is voor iedereen je kunt op je eigen niveau meedoen.

Daarnaast is Functional training erg geschikt als aanvulling op bijvoorbeeld voetbal, handbal, tennis en vechtsport aangezien je je algehele conditie verbeterd en daarnaast explosiviteit en stabiliteit verbeterd.